Wij gaan uit van de gedachte dat elk kind een eigen manier van leren heeft. Dit |
past bij het gedachtegoed van Meervoudige Intelligentie dat wij op onze school |
hebben omgedoopt tot KNAP-zijn: elk kind is op zijn eigen manier KNAP. |
We onderscheiden daarbij 8 vormen van KNAP: |
taalknap: deze kinderen leren het beste door te lezen, te luisteren naar een |
verbale uitleg, te schrijven en te discussiëren. |
denkknap: deze kinderen ordenen graag informatie, spelen graag met cijfers, |
maken overwegingen bij het oplossen van problemen, redeneren logisch, |
denken kritisch. |
samenknap: deze kinderen leren het beste als ze kunnen praten met andere |
leerlingen over lesstof, ze willen graag delen en samenwerken. |
zelfknap: deze kinderen leren het beste als we ze denktijd geven. Ze werken het |
liefst alleen en profiteren van reflecteren. |
muziekknap: deze kinderen leren het beste als ze muziek op de achtergrond |
hebben en als ze leerstof verwerken in muziek, raps en deuntjes. |
beweegknap: deze kinderen leren het beste als ze bewegingen kunnen |
maken, materiaal kunnen voelen en als ze praktisch bezig zijn. |
natuurknap: deze kinderen leren het beste door werkstukken en presentaties |
te maken, door excursies en door te analyseren, classificeren en rubriceren. |
beeldknap: deze kinderen leren het beste door het te zien, zoals door het |
gebruiken van tabellen, kleuren, films en foto’s. |
Wij houden bij het aanbieden van de lesstof rekening met de verschillende |
vormen van KNAP. Dit doen we door een variatie van (coöperatieve) werkvormen |
aan te bieden. De kinderen werken zo afwisselend met een activiteit die past bij |
hun eigen KNAP en activiteiten die nog niet zo bij ze passen. Daardoor worden |
kinderen aan de ene kant gesterkt in hun eigen vorm van KNAP en aan de |
andere kant geprikkeld om ook andere vormen van KNAP te ervaren. Dit draagt |
bij tot het vergroten van het zelfbeeld en het verrijkt de eigen manier van leren. |
Bovendien bevordert het het accepteren van verschillen tussen kinderen. |
|